83 recensies door Carlo Jadnanansing

De Stichting Don Walther Fonds en het Carlo Jad Fonds organiseerden afgelopen zaterdag 29 september in de Buitensociëteit het Park een literaire avond . De avond betrof een ode aan   Sir Vidiádhar Surajprasád Naipaul , de recent overleden Anglo-Trinidadiaanse schrijver ,de  bespreking van 2 van zijn werken en een  buitengewone boekpresentatie van 83 samengebundelde recensies van Mr.Carlo Jadnanansing.

Image result for v.s naipaul

Mevrouw Sylva Koemar leidde de avond op een prettige wijze en gaf aan de eerste inleider de heer Dr.Ir. Viren Ajodhia de gelegenheid om een relaas te doen over het leven van Naipaul. “A true effort is never wasted “ was de rode draad in het verhaal van Ajodhia over het leven van Naipaul. Het boek “A house for mr.Biswás” was het toppunt van de schrijverscarriere van hem. Het leven van de schrijver werd aan het goed opgekomen publiek voorgesteld. Zijn negatieve kanten maakten hem niet tot een graag gezien persoon.

Mr. Carlo Jadnanansing ging dieper in op hetzelfde schrijven van Naipaul. Relaties met de Bhágavad Gitá werden uitgemeten en ook de parallellen met een ander topprodukt van Naipaul , “A bent in  the River” werden blootgelegd.

Over de “ The Middle Passage “ waarvan stukken uit gesprekken met Surinaamse vooraanstaanden werden voorgedragen ,spraken Hein Eersel in toneel vorm met Rappa, Robby Parabirsing.

Het gedeelte over  Naipaul werd afgerond door mw. Cynthia Mac Leod- Ferrier met een  indrukwekkend relaas van  haar persoonlijke beleving van “ A house for Mr Biswás” tijdens haar eenzame perioden gedurende een 1 jarig verblijf in Portugal in 1962. In Caracas mocht zij in de jaren 70 hem persoonlijk ontmoeten. Gedurende de gehele avond waren er muzikale intermezzo’s met calypso’s gespeeld door een muzikaal trio o.l.v. Jim Westfa.

De avond werd afgesloten door de presentatie van het boek waarin 83  recensies van mr.Carlo Jadnanansing over allerlei vakgebieden, waaronder muziek, toneel, literatuur en juridische onderwerpen over de afgelopen 40 jaar zijn samengebundeld. Aan speciale personen werd een gesigneerd exemplaar overhandigd door de schrijver.

Met een hapje en een drankje werd de mooie avond afgesloten met dansmuziek waarop de 80+ gasten zich konden vermaken.

0 antwoorden