Waarom vieren we Makar Sankranti?

Dit artikel heeft vijf secties, namelijk een inleiding tot Makar Sankranti, astrologische betekenis, religieuze betekenis, cultuur en festiviteiten en hoe te vieren.

  1. Introductie van Makar Sankranti:

 Makar Sankranti is een van de meest gunstige dag voor de hindoes, en wordt gevierd in bijna alle delen van het land in talloze culturele vormen, met grote toewijding, ijver en vrolijkheid. Lakhs van mensen nemen een duik in plaatsen zoals Ganga Sagar & Prayag en bidden tot Lord Sun. Het wordt gevierd met pracht in het zuiden van het land als Pongal, en in Punjab wordt het gevierd als Lohri & Maghi. Gujarati’s kijken niet alleen eerbiedig naar de zon, maar bieden ook duizenden van hun kleurrijke oblaties in de vorm van prachtige vliegers over de hele skyline. Ze proberen misschien hun glorieuze God te bereiken of een grotere nabijheid te bereiken met degene die de beste vertegenwoordigt. Het is een dag waarop Bhishma Pitamah bleef wachten om zijn sterfelijke rol te verlaten.

Makar Sankranti is de dag waarop de glorieuze zonnegod van de hindoes zijn overwicht begint en het noordelijk halfrond betreedt. Zon voor de hindoes staat voor Pratyaksha-Brahman – de gemanifesteerde God, die symboliseert, de ene, niet-duale, zelf-stralende, glorieuze goddelijkheid die iedereen zegent & onvermoeibaar. Zon is degene die tijd overstijgt en ook degene die het spreekwoordelijke wiel van tijd draait. De beroemde Gayatri Mantra, die elke dag door elke getrouwe hindoe wordt gezongen, is gericht aan Zonnegod om hen te zegenen met intelligentie en wijsheid. Zon vertegenwoordigt niet alleen God, maar staat ook voor een belichaming van kennis en wijsheid. Heer Krishna onthult in Gita dat deze gemanifesteerde goddelijkheid zijn eerste discipel was, en we weten allemaal dat het inderdaad ook een waardige is. Geen zondagen voor de zon, misschien omdat iemand die oproept in zijn ‘zijn’, de essentie van zijn eigen Zelf, altijd in de zondagstemming is.

De co-relatie van kosmische gebeurtenissen met individueel leven en waarden is een van de meest verbazingwekkende eigenschappen van Hindu Masters. Zodra deze co-relatie daarna tot stand is gebracht, worden deze kosmische gebeurtenissen instrumenteel om ons eraan te herinneren het beste dat we koesteren en waarderen. Van alle kosmische lichamen is de zon de meest glorieuze en belangrijkste, dus elke op de zon gerichte kosmische gebeurtenis werd zeer belangrijke spirituele, religieuze en culturele evenementen. Op de dag van Makar Sankranti begint de zon aan zijn overwicht en reis naar het noordelijk halfrond, en dus betekent het een gebeurtenis waarbij de goden hun kinderen eraan herinneren dat ‘Tamaso Ma Jyotir Gamaya’. Moge je hoger en hoger gaan – naar meer en meer Licht en nooit naar duisternis.

 

  1. Astrologische betekenis:

 Makar betekent Steenbok en Sankranti is overgang. Er is elke maand een sankranti wanneer de zon van het ene teken van de dierenriem naar het volgende gaat. Er zijn twaalf tekens van de dierenriem, en dus zijn er ook twaalf sankranti. Elk van deze sankranti heeft zijn eigen relatieve belang, maar twee hiervan zijn belangrijker – de Mesh (Ram) Sankranti en de belangrijkste, de Makar (Steenbok) Sankranti. Overgang van de zon van Boogschutter naar Steenbok, tijdens de winterzonnewende op het noordelijk halfrond

staat bekend als Makar Sankranti. Vanaf deze dag begint de zes maanden durende Uttarayana, die als zeer gunstig wordt beschouwd voor het bereiken van hogere werelden hierna. Hoewel de traditionele Indiase kalender in principe is gebaseerd op maanstanden, maar sankranti een zonne-evenement is, dus terwijl de datums van alle festivals blijven veranderen, is de Engelse kalenderdatum van Makar Sankranti altijd hetzelfde, 14 januari. Makar Sankranti wordt gevierd in de hindoe-kalendermaand van Magha. Er is nog een andere betekenis van deze dag, na deze dag worden de dagen langer en warmer en dus neemt de kou van de winter af.

 

  1. Religieuze betekenis: 
  1. De Purana’s zeggen dat Sun op deze dag het huis van zijn zoon Shani bezoekt, de swami van Makar Rashi. Deze vader en zoon kunnen normaal gesproken niet goed met elkaar overweg, maar ondanks elk verschil tussen elkaar maakt Lord Sun er een punt van om elkaar op deze dag te ontmoeten. Vader komt in feite zelf voor een maand naar het huis van zijn zoon. Deze dag symboliseerde het belang van een speciale relatie tussen vader en zoon. Het is de zoon die de verantwoordelijkheid heeft om de droom van zijn vader en de continuïteit van het gezin voort te zetten.
  2. Vanuit Uttarayana begint de ‘dag’ van Devatas, terwijl van dakshinayana wordt gezegd dat het de ‘nacht’ van devatas is, dus de meeste gunstige dingen worden in deze tijd gedaan. Uttarayana wordt ook wel Devayana genoemd en de volgende helft wordt Pitrayana genoemd.
  3. Het was op deze dag dat Heer Vishnu een einde maakte aan het steeds toenemende terrorisme van de Asura’s door ze af te maken en hun hoofden onder de Mandar Parvat te begraven. Dus deze gelegenheid vertegenwoordigt ook het einde van negativiteiten en het begin van een tijdperk van rechtschapen leven.
  4. De grote redder van zijn voorouders, Maharaj Bhagirath, deed grote Tapasya om Gangaji op aarde te brengen voor de verlossing van 60.000 zonen van Maharaj Sagar, die tot as werden verbrand in de Kapil Muni Ashram, nabij de huidige Ganga Sagar. Het was op deze dag dat Bhagirath eindelijk tarpan met het Ganges-water deed voor zijn ongelukkige voorouders en hen daarmee van de vloek bevrijdde. Na een bezoek aan de Patala voor de verlossing van de vloek van Bhagirath’s voorouders fuseerde Gangaji uiteindelijk in de Sagar. Zelfs vandaag wordt elk jaar op deze dag een zeer grote Ganga Sagar Mela georganiseerd aan de samenvloeiing van de rivier de Ganges en de Baai van Bengalen. Lakhs nemen een duik in het water en doen tarpan voor hun voorouders.We groeten zo’n geweldige toegewijde en weldoener van zijn voorouders. Iemand die zijn voorouders zo dankbaar kan zijn, met onvermoeibare vastberadenheid de trots, beloften en resoluties van zijn voorvaders kan verzilveren, alleen een persoonlijkheid bezit, waarvan de geschiedenis ook een echte weldoener van de wereld is. Een persoon die zijn eigen wortels heeft afgehakt, wordt snel in de loop van de tijd uitgeroeid. Moraal van het verhaal is ervoor te zorgen dat de wortels van de boom van ‘ons’ leven niet alleen intact zijn, maar ook goed worden gevoed, alleen daarna bloeit en bloeit de boom. Er is nog een spiritueel symbolisch aspect van dit verhaal. De 60.000 vervloekte zoon van Maharaj Sagar vertegenwoordigen onze gedachten, die saai en doodachtig worden vanwege onbeschaafde en blinde ambitie. De verlossing van zulke mensen is alleen aan de wateren van Gangaji, met ‘tot’ en later ‘uit’ uit de Himalaya gehaald met geweldige tapasya. Dit vertegenwoordigt toegewijd hard werken om de verlossende Brahma-Vidya te krijgen, die alleen het leven van iemand verlicht, enthousiasmeert en stimuleert.
  5. Een andere bekende referentie van deze dag kwam toen de overgrootvader van Mahabharata-bekendheid, Bhishma, verklaarde dat hij van plan was zijn sterfelijke rol op deze dag te verlaten. Hij had de zegen van Ichha-Mrityu van zijn vader, dus bleef hij tot op de dag op het bed van pijlen liggen en verliet toen zijn sterfelijke spoel op Makar Sankranti-dag. Er wordt aangenomen dat de persoon, die sterft tijdens de periode van Uttarayana, vrij wordt van transmigratie. Dus deze dag werd gezien als een zekere Good Luck-dag om je reis of pogingen naar de hogere gebieden daarbuiten te beginnen.

 

  1. Cultuur & Feesten:

 Dit festival wordt anders gevierd in verschillende delen van het land.

Uttar Pradesh: In Uttar Pradesh wordt Sankrant ‘Khichiri’ genoemd. Het nemen van een duik in de heilige rivieren op deze dag wordt als het meest gunstig beschouwd. Bij deze gelegenheid begint in Prayag (Allahabad) een grote ‘Magha-Mela’ beurs van een maand. Behalve Triveni vindt ritueel baden ook plaats op veel plaatsen zoals Haridvar en Garh Mukteshwar in Uttar Pradesh en Patna in Bihar.

Bengalen: In Bengalen wordt elk jaar een zeer grote Mela gehouden in Ganga Sagar, waarvan wordt aangenomen dat de rivier de Ganga de onderwereld in is gedoken en de as van de zestigduizend voorouders van koning Bhagirath levend heeft gemaakt. Deze mela wordt bijgewoond door een groot aantal pelgrims uit het hele land.

Tamil Nadu: In Tamil Nadu staat Sankrant bekend onder de naam ‘Pongal’, wat zijn naam ontleent aan de stijgende rijst gekookt in een pot melk, en dit festival heeft meer betekenis dan zelfs Diwali. Het is erg populair, vooral onder boeren. Rijst en peulvruchten, samen gekookt in ghee en melk, worden na de rituele aanbidding aan de familiegodheid aangeboden. In wezen is deze Sankrant in het Zuiden een ‘Puja’ (aanbidding) voor de zonnegod.

Andhra Pradesh: In Andhra Pradesh wordt het gevierd als een driedaags oogstfeest Pongal. Het is een groot evenement voor de mensen van Andhra Pradesh. De Telugus noemen het graag ‘Pedda Panduga’, wat groot festival betekent. Het hele evenement duurt vier dagen, de eerste dag Bhogi, de tweede dag Sankranti, de derde dag Kanuma en de vierde dag, Mukkanuma.

Maharashtra: In Maharashtra op de Sankranti-dag wisselen mensen veelkleurige tilguds gemaakt van til (sesamzaadjes) en suiker en til-laddus gemaakt van til en rietsuiker. Til-polis worden aangeboden voor de lunch. Terwijl ze tilguls uitwisselen als blijk van goede wil, begroeten mensen elkaar door te zeggen – ‘til-gul ghya, god god bola’ wat betekent ‘accepteer deze tilguls en spreek lieve woorden’. De onderliggende gedachte bij de uitwisseling van tilguls is om de slechte gevoelens en vijandigheden uit het verleden te vergeten en op te lossen om lief te spreken en vrienden te blijven.

Dit is een speciale dag voor de vrouwen in Maharashtra wanneer getrouwde vrouwen worden uitgenodigd voor een bijeenkomst genaamd ‘Haldi-Kumkum’ en geschenken krijgen voor het gebruiksvoorwerp dat de vrouw des huizes op die dag koopt.

Gujarat: In Gujarat wordt Sankrant min of meer op dezelfde manier waargenomen als in Maharashtra, maar met een verschil dat in Gujarat de gewoonte is om geschenken aan familieleden te geven. De ouderen in het gezin geven geschenken aan de jongere leden van het gezin. De Gujarati-experts op deze gunstige dag geven beurzen aan studenten voor hogere studies in astrologie en filosofie. Dit festival helpt dus bij het onderhouden van sociale relaties binnen het gezin, kaste en gemeenschap.

Vliegeren is op een grote manier met dit festival geassocieerd. Het is een internationaal bekend evenement geworden.

Punjab: In Punjab, waar december en januari de koudste maanden van het jaar zijn, worden enorme vreugdevuren aangestoken aan de vooravond van Sankrant en die wordt gevierd als “LOHARI”. Snoepjes, suikerriet en rijst worden in de vreugdevuren gegooid, waar vrienden en familieleden samenkomen. De volgende dag, die Sankrant is, wordt gevierd als MAGHI. De Punjabi’s dansen hun beroemde Bhangra-dans totdat ze uitgeput raken. Daarna gaan ze zitten en eten ze het heerlijke eten dat speciaal voor de gelegenheid is bereid.

Kerala: De 40 dagen anushthana door de toegewijden van Ayyappa eindigt op deze dag in Sabarimala met een groot festival.

Bundelkhand: In Bundelkhand en Madhya Pradesh staat dit festival van Sankrant bekend onder de naam ‘Sakarat’ en wordt het gevierd met veel pracht en vrolijkheid, vergezeld van veel snoep.

Tribals of Orissa: Veel tribals in ons land beginnen hun Nieuwjaar vanaf de dag van Sankrant door vreugdevuren aan te steken, te dansen en hun specifieke gerechten te eten terwijl ze bij elkaar zitten. De Bhuya-stammen van Orissa hebben hun Maghyatra waarin kleine zelfgemaakte artikelen te koop worden aangeboden.

Assam: In Assam wordt het festival gevierd als Bhogali Bihu.

Kustgebied: In de kustgebieden is het een oogstfeest gewijd aan Indra.

 

  1. Hoe te vieren: 
  1. Sta vroeg in de ochtend op, vóór zonsopgang, neem een ​​bad en wees klaar met water en bloemen voor de zonsopgang. Aanbid de rijzende zon, door water, bloemen met beide handen aan te bieden & bid dan met gevouwen handen door de Gayatri Mantra te chanten en bid om kennis, wijsheid en verlichting op dezelfde manier op te stijgen naar grotere en grotere hoogten. Bid om zegeningen om een ​​dynamisch, geïnspireerd en rechtschapen leven te leiden.
  2. Doe tarpan voor je voorouders. Bied water aan de voorouders terwijl je bidt voor hun zegeningen. Besluit om de beloften en trots van uw voorouders te verzilveren. Leef het leven op een zodanige manier dat waar uw voorvaders ook hun hoofd kan zijn, hoog wordt gehouden door het leven en de daden van hun kinderen.
  3. Houd een speciale sessie van meditatie, waarbij je het bewustzijn van de zelfverruimende subjectieve goddelijkheid tot stand brengt. Bevestig het grootste belang van je spirituele doel heel duidelijk, en bid tot God om je te zegenen met het vermogen om constant te genieten van je ware zelf. Moge de grafiek van je opkomst zoals de Uttarayana Sun. Moge er meer ‘Liefde & Licht’ zijn in je leven en de wereld.
  4. Bereid laddus of andere zoetigheden van Til & Gur voor en bied ze aan je vrienden en familie aan. Zorg ervoor dat je ‘Welzijnsgebed voor iedereen’ zich manifesteert in actie en daden.
  5. Eet de lunch van Khichiri. Dit staat voor eenvoud in je leven en gewoonten.
  6. Geef op deze dag wat Daan aan iemand die echt verdient.
  7. Bezoek uw zoon op zijn plaats en geef geschenken aan de zoon en de schoondochter. Als het niet mogelijk is om te bezoeken, organiseer dan om cadeaus naar hen te sturen om je liefde en genegenheid voor hen uit te drukken. Werk om de generatie goed te cultiveren, die al het beste dat je koestert en waardeert moet voortzetten.

Bron: eSamskriti

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *